Met Mijn Burgerprofiel won Digitaal Vlaanderen recent diverse awards. Zo kaapte Mijn Burgerprofiel op de Agoria Digital Society Awards niet enkel de prijs voor beste eGov project weg, maar was het ook nog winnaar in de categorie gebruiksvriendelijkheid. Verder mocht Goedele Van Der Spiegel, verantwoordelijk voor Mijn Burgerprofiel, ook de Computable Award voor “IT Project of the Year in Public Market” in ontvangst nemen. Deze werd haar overhandigd door niemand minder dan Prins Laurent.

Maar waarin schuilt nu precies het succes van Mijn Burgerprofiel? Goedele Van Der Spiegel getuigt. En Isabel Van den Eynde, verantwoordelijk voor portfoliobeheer bij Cipal Schaubroeck, licht aanvullend toe hoe Mijn Burgerprofiel niet enkel de burger, maar ook de medewerker van de stad of de gemeente helpt bij het uitvoeren van zijn taken. Een tip voor elke stad of gemeente is dan ook om meteen in te tekenen op het gratis aanbod om de integraties te gebruiken tussen Cipal Schaubroeck-toepassingen en Mijn Burgerprofiel.

Wat is Mijn Burgerprofiel?

“Mijn Burgerprofiel is dé plek waar je als burger al je zaken met de overheid kunt regelen”, licht Goedele toe. “We voelen dat burgers de weg niet vinden bij hun zoektocht naar een bepaalde dienstverlening, en dat ze vanwege de talrijke overheidsloketten door de bomen het bos niet meer zien. Mijn Burgerprofiel lost dat probleem op. Via Mijn Burgerprofiel kan de burger online zijn dossiers opvolgen, gegevens inkijken, attesten downloaden, premies en vergunningen aanvragen, documenten in eBox raadplegen, en ook doorklikken naar specifieke e-loketten.”

Isabel vult aan: “En als je weet dat enkel al Vlaamse en lokale besturen een 1000-tal producten en soorten dienstverlening aan de burger bieden, dan is het geen overbodige luxe om één toegangspoort te bieden die als wegwijzer kan fungeren. De burger hoeft zich zo niet af te vragen of hij met een specifieke vraag bij zijn gemeente, of op het Vlaamse of federale overheidsniveau terecht moet.”

Hoe meten we het succes van Mijn Burgerprofiel?

“Wel, heel wat cijfers tonen dat Mijn Burgerprofiel nú al veel gebruikt wordt, terwijl het ook nog aan een opmars bezig is”, getuigt Goedele. “Zo staat Mijn Burgerprofiel nu al op 2 van de 3 gemeentelijke websites in Vlaanderen. Vorig jaar hebben Vlaamse burgers zich al meer dan 16 miljoen keer aangemeld op Mijn Burgerprofiel, en de cijfers gaan in stijgende lijn. Daarnaast is het zo dat ook de inhoud die je als burger kunt vinden op Mijn Burgerprofiel voortdurend groeit: vanuit steeds meer toepassingen en dossiers stromen data door, zodat het profiel van de burger steeds vollediger wordt. De burger vindt via Mijn Burgerprofiel het antwoord op steeds meer vragen.”

Hoe helpt Mijn Burgerprofiel ook de medewerker van de stad of gemeente?

“Mijn Burgerprofiel aanbieden aan de burger kan de medewerker van de stad of gemeente niet enkel tijd, maar ook kosten besparen”, vertelt Isabel. “Door de talloze integraties die we met Mijn Burgerprofiel vanuit toepassingen van de Cipal Schaubroeck-groep gerealiseerd hebben, kan de burger er de status van lopende dossiers eenvoudig raadplegen. Zo kan de burger via Mijn Burgerprofiel bijvoorbeeld nakijken wat de status is van een adreswijziging of van een aanvraag voor een steun, wanneer een betaalopdracht voor uitbetaling van een steun werd doorgegeven aan de bank, en nog veel meer. De burger ontvangt ook een melding wanneer er een statuswijziging is in een dossier. Dankzij een doorgedreven transparantie verbetert de stad of gemeente haar dienstverlening aan de burger. Tegelijk worden talloze telefoontjes en e-mails rond vragen in verband met de status van een dossier uitgespaard.”

“Naast dossierinformatie en meldingen sturen we vanuit onze toepassingen ook vele documenten door naar Mijn Burgerprofiel en eBox. Op die manier kan de burger documenten eenvoudig digitaal ontvangen. Denk daarbij aan documenten als facturen, aanslagbiljetten, oproepingsbrieven voor verkiezingen en nog vele andere documenten. In eerste instantie worden deze op papier én digitaal aangeboden, maar zodra ze volgens de voorkeur van de burger op papier óf digitaal worden aangeboden, kan dat ook resulteren in een aanzienlijke besparing van print- en portkosten voor de stad of gemeente.”

Wat brengt de toekomst nog?

“Binnenkort zal de overheidsdienstverlening nog meer any place en any time beschikbaar zijn,” kondigt Goedele aan, “wanneer we ook de Mijn Burgerprofiel app lanceren. De app brengt de dienstverlening letterlijk in de broekzak van de burger, en zal ook de brug slaan naar steden en gemeenten. Zij staan immers het dichtst bij de burger. De app zal hun rol als eerste aanspreekpunt versterken en zal de burger niet enkel Mijn Burgerprofiel-functionaliteiten bieden. Ze zal ook toelaten om voor de eigen stad of gemeente op de hoogte te blijven rond nieuws, meldingen in te seinen, een activiteitenkalender te raadplegen, en nog veel meer.”

Samengevat?

Mijn Burgerprofiel biedt zowel de burger als de medewerker van de stad of gemeente een meerwaarde. Als jouw lokaal bestuur nog niet aan de slag is gegaan met Mijn Burgerprofiel, teken dan meteen in op het gratis aanbod van integraties tussen toepassingen van de Cipal Schaubroeck-groep en Mijn Burgerprofiel via:

https://dynamicforms.crmiv.vlaanderen.be/DynamicForms/MBPInfo

138 lokale besturen tekenden al in. Is jouw bestuur als volgende aan de beurt?