Brexit is sinds 1 januari 2021, na een overgangsperiode, een feit. Het vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de EU heeft niet alleen gevolgen voor handel. Ook op de migratie en status van VK-onderdanen in België heeft het een impact. Wat zijn die wijzigingen nu en hoe kan u, als Dienst Vreemdelingenzaken-ambtenaar, eenvoudig mee zijn met de laatste nieuwe procedures? Onze in-house experte An Vermuyten vertelt het u graag.

De meest impactvolle wijzigingen

Vooral het nieuwe ‘Terugtrekkingsakkoord’ zal heel wat impact hebben vertelt An Vermuyten: “Volgens het akkoord moeten alle Britse burgers die voor 31 december 2020 al in België verbleven of een aanvraag lopende hadden, een nieuwe verblijfsvergunning krijgen. Zo kunnen zij aan de oude voorwaarden in de EU blijven. Gezinsleden van die mensen of wie een duurzame relatie heeft met een begunstigde van het Terugtrekkingsakkoord of grensarbeiders, kunnen er ook op terugvallen. Daarnaast bestaan er vanaf nu ook twee soorten verblijfskaarten voor Britse burgers: één algemene verblijfskaart voor Britse inwoners en hun familie, en één voor grensarbeiders. Bij deze veranderingen komen verschillende nieuwe documenten kijken.”

“Dat betekent heel wat extra werk als medewerker van de Dienst Vreemdelingenzaken”, gaat An verder. “Medewerkers moeten een grote hoeveelheid nieuwe procedures opstarten, bij nieuwe aanvragen onderzoeken wie onder het Terugtrekkingsakkoord valt, en in de toekomst rekening houden met heel wat nieuwe procedures.”

Altijd mee met de laatste wijzigingen

De wijzigingen brachten ook voor An Vermuyten heel wat uitdagingen met zich mee. Zij waagde zich aan een nieuw avontuur bij Cipal Schaubroeck in volle pandemie: “Corona, veel thuiswerk én de nieuwe procedures door Brexit zorgden voor een uitdagende start voor mezelf, maar ook voor veel van onze klanten. Gelukkig kon ik op mijn loketervaring bij Dienst Vreemdelingenzaken steunen om snel de draad op te nemen. En om ook de klanten te helpen met de nieuwe procedures, gebruikte ik mijn ervaring om de Brexit-informatie op een begrijpelijke manier te verwerken en in onze ‘Vreemdelingen’-module te steken.”

“We werken namelijk regelmatig onze software bij met nieuwe wetgeving zodat alle procedures steeds up-to-date zijn, op basis van de huidige wetgeving en regelgeving. Bij elke verandering de klanten van een release-nota voorzien en hen gidsen door eventuele aanpassingen is geen sinecure, maar het is wel belangrijk zodat klanten niet noodzakelijk zelf alle nieuwe wetgevingen meteen uit het hoofd moeten kennen.” 

Eenvoudigere migratie-administratie

Stapsgewijs loodst de ‘Vreemdelingen’-module de gebruiker door de procedures, wat een groot deel van de complexiteit wegneemt. Het is duidelijk welke documenten u moet opvragen en welke stappen u moet zetten. Alles staat centraal zodat het opvolgen van lopende dossiers eenvoudiger is. Dat houdt ook in dat het met de software gemakkelijker is om collega’s met een basiskennis van migratieprocedures te laten inspringen in drukke periodes of om afwezigheden op te vangen.

An Vermuyten
Cipal Schaubroeck experte

Die duidelijkheid ervaart ook Nicole De Valckeneer, diensthoofd Burgerzaken bij het gemeentebestuur van Lievegem: “Je krijgt zeer uitgebreide informatie voor elke aanvraag van een niet-Belg. Dat is dan nog eens onderverdeeld per mogelijke situatie zoals wat te doen als er geen EID is of wanneer een document ontbreekt. Ik vind het dus prima!”

 We staan u niet alleen bij met software, maar ook met raad en daad. An Vermuyten helpt u, als experte, graag verder met al uw vragen. Heeft u hulp nodig met het stroomlijnen van uw Dienst Vreemdelingenzaken of vragen rond de impact van de Brexit op uw bestuur? Aarzel niet om ons te contacteren via uw account manager of via geert.huysmans@cipalschaubroeck.be .