Aanslagbiljetten drukken, betalingen opvolgen, aanmaningen versturen,… De financiële medewerkers van de stad Beringen hadden de handen vol met het beheren van invorderingen. Bovendien steeg het aantal invorderingen na de inkanteling van het OCMW. Om het overzicht te bewaren, heeft Beringen nu gekozen voor een centraal debiteurenbeheer. De invorderingstoepassing CScollect moet ervoor zorgen dat alle invorderingen via hetzelfde systeem beheerd worden.

Minder fouten, minder manuele tussenkomsten

“Met CScollect willen we in één oogopslag kunnen zien wat de status is van alle invorderingen”, aldus Ann Hillen, Diensthoofd belastingen en invordering bij de stad Beringen. “Dat was voordien niet mogelijk, omdat de stad en het OCMW met een verschillende toepassing werkten. Bovendien willen we dat het invorderingsproces volledig geautomatiseerd wordt. Zo hoeven we niet langer tijd te verliezen aan het versturen van aanmaningen of aan andere manuele tussenkomsten. Deze automatisering moet ons niet alleen tijd besparen, het moet er ook voor zorgen dat er minder fouten gemaakt worden. Toen we van Cipal Schaubroeck een demo kregen van CScollect waren we erg snel overtuigd dat dit de toepassing was die we nodig hadden.”

Implementatie in twee fases

“Na overleg met Cipal Schaubroeck werd duidelijk dat de implementatie van CScollect in twee stappen zou verlopen. Eerst implementeren we alles wat met belastingen te maken heeft, daarna zullen we ook de uitgaande facturen en retributies via het online platform verwerken. De eerste fase moet eind oktober afgerond worden, de tweede fase moet nog in overleg met CIpal Schaubroeck ingepland worden. Hopelijk wordt dit begin 2019 duidelijk zodat zowel de belastingen als de uitgaande facturen en retributies van zowel stad als OCMW op korte termijn via CScollect behandeld kunnen worden. Eens we dat afgerond hebben, kunnen we echt spreken van een centraal debiteurenbeheer.”

Positieve eerste indruk

“Onze eerste indruk van CScollect is positief. De consultants die ons begeleiden, hebben ons goed voorbereid op de overgang en hebben kennis van zaken. Bovendien heeft de implementatie geen impact op onze dienstverlening. Uiteraard is het nu nog wat moeilijk om een finaal oordeel te vellen over de toepassing zelf, aangezien de implementatie nog aan de gang is. We hebben er alvast wel alle vertrouwen in dat, eens de implementatie achter de rug is, we over een toepassing zullen beschikken die ons debiteurenbeheer digitaliseert en automatiseert. Dat is wat we nu net nodig hebben”, besluit Ann Hillen.

Voor meer informatie: ellen.broekmans@cipalschaubroeck.be of +32 14 57 61 86