Op 22 oktober zijn de stad Hasselt en politiezone Limburg Regio Hoofdstad gestart met digitale woonstcontroles. Ze gebruiken daarvoor de software CSwoonstcontrole. De administratieve rompslomp en het papierwerk worden zo letterlijk naar de prullenmand verwezen. We vroegen Esther Van Eynde, Consulent Wijkwerking in de politiezone Limburg Regio Hoofdstad, hoe ze de digitale woonstcontroles ervaren.

Omslachtige woonstcontroles zijn verleden tijd

“Voor we de software van Cipal Schaubroeck gebruikten, duurde het minimaal een week, vaak zelfs twee weken, om een adreswijziging af te handelen. Even schetsen hoe dat in zijn werk ging: eerst ging de burger naar het stadhuis om de adreswijziging aan te geven. De stad stuurde die aanvraag via de post door naar het secretariaat van de politie. Vervolgens moesten de medewerkers op het secretariaat van onze politiezone dit doorgeven aan de wijkinspecteur. Dit proces duurde al drie tot vier dagen. Nadat de wijkinspecteur dan ter plaatse kwam, moest hij of zij opnieuw een formulier via de post opsturen naar het stadhuis om te bevestigen dat alles in orde was. Opnieuw duurde dat een kleine week. Een omslachtig en inefficiënt systeem. Dat moesten we dringend aanpakken”, legt Esther Van Eynde uit.

Adreswijziging doorvoeren in een uurtje

“In november 2017 zaten we samen met Cipal Schaubroeck om te bespreken hoe we dit proces konden digitaliseren. Op dat moment bestond de applicatie CSwoonstcontrole nog niet. We zijn vertrokken van een leeg blad en we vertelden hen wat de applicatie moest kunnen. In februari 2018 was er al een eerste versie. Vervolgens vergezelden enkele mensen van Cipal Schaubroeck een wijkagent. Zo zagen ze snel wat er nog beter kon. In juni 2018 was er al een tweede versie van de applicatie. In de zomer hebben we nog wat gefinetuned om in oktober 2018 live te gaan.”

“Nu verloopt de procedure veel efficiënter. Een burger gaat naar het stadhuis. Met één druk op de knop wordt de adreswijziging doorgegeven aan de wijkinspecteur. Die komt ter plaatse en geeft alle nodige informatie door via een app op de smartphone of tablet. Meteen daarna krijgt de stad een melding dat de woonstcontrole werd afgerond. Waar het vroeger minimaal een week duurde om de klus te klaren, kan dat nu bij een dringende adreswijziging in een uurtje. Naast de tijdswinst is er ook een belangrijk ecologisch voordeel. Plus, alles verloopt digitaal, waardoor er ook niet langer aanvraagformulieren zoek raken.”

162 adreswijzigingen afgerond in slechts drie weken

“De eerste resultaten zijn erg positief. In de eerste drie weken hebben we maar liefst 162 adreswijzigingen afgehandeld in Hasselt. Tot voor kort was dat ondenkbaar. Momenteel gebruiken we de applicatie alleen in Hasselt. Het is de bedoeling om tegen het einde van het jaar ook in Diepenbeek, Halen, Herk-de-Stad, Lummen en Zonhoven, de andere steden in politiezone Regio Limburg hoofdstad, digitale woonstcontroles uit te voeren. We zijn alvast erg tevreden over deze nieuwe manier van werken”, besluit Esther Van Eynde enthousiast.

Meer info over onze oplossing CSwoonstcontrole bij geert.huysmans@cipalschaubroeck.be