Het OCMW van Mol (Welzijnssite Ten Hove) was op zoek naar een geschikte oplossing voor een grootschalige vernieuwing van hun verouderde netwerkswitchen. Ze hebben vervolgens voor de Network as a Service oplossing van Cipal Schaubroeck gekozen om hun verouderde netwerkinfrastructuur te vernieuwen én up-to-date te houden.

 

We laten graag Dirk Vanleuven, projectleider ICT van de gemeente Mol, aan het woord over zijn ervaring met de NaaS oplossing van Cipal Schaubroeck:

Waarom hebben jullie voor de Network As A Service oplossing van Cipal Schaubroeck gekozen?

Omdat de switchen op de welzijnssite “Ten Hove” verouderd en end-of-life waren, gingen we op zoek naar een oplossing om deze te vernieuwen. Er komen elk jaar nieuwere en krachtigere modellen uit en dan schalen wij mee op.

Redundantie en monitoring zijn enorm belangrijk voor ons, zeker voor het woonzorgcentrum. Het is voor onze medewerkers belangrijk om steeds hun werk te kunnen doen en onze burgers van dienst te zijn. We willen daarom maximaal bereikbaar zijn.

Voor dit grootschalige project, hebben we twee bedrijven de kans gegeven om een oplossing voor te stellen. Omdat wij geen grootschalige IT-afdeling hebben, zijn we op zoek gegaan naar een ontzorgende oplossing. We hebben de leveranciers gevraagd om “out-of-the-box” te denken. Cipal Schaubroeck stelde hun Netwerk as a Service oplossing voor: het afnemen van de switchen via een leasing, gecombineerd met een ontzorgende dienstverlening waar het beheer en monitoring inbegrepen in zijn. 

Doordat de kosten van deze investering gespreid worden over meerdere jaren en in combinatie met de goede service die we na onze jarenlange samenwerking gewend zijn van Cipal Schaubroeck, beslisten wij  met hen in zee te gaan voor dit project. Een aanvullende doorslaggevende factor is dat wij als IT-afdeling toegang kregen tot de beheermodule: zo kunnen wij zelf ook monitoren.

Hoe hebben jullie de implementatie en de installatie ervaren?

Een implementatie van deze omvang, gaat uiteraard gepaard met een uitgebreide planning.

Om de impact op onze werknemers zo beperkt mogelijk te houden, is er samen met Cipal Schaubroeck een duidelijke planning opgemaakt, waar zij zich strikt aan hebben gehouden.

Tijdens dit grote project zijn er geen interne klachten geweest, iedereen was tijdig op de hoogte gebracht van eventuele downtime en kon zich daar dus goed op voorbereiden. Cipal Schaubroeck heeft ook onze aanvraag om de werken wat te spreiden goed gerespecteerd, zodat de impact op onze medewerkers en onze burgers, zo min mogelijk was.

Wat waren de resultaten van dit project?

Cipal Schaubroeck verzorgde bij ons in het verleden het dagdagelijkse IT beheer, aan de hand van een systeembeheerder. Dus voor mij persoonlijk veranderde er niet zoveel, behalve dat ik nu veel minder hands-on moet bezig zijn en mij meer kan focussen op mijn projecten.

Het grote verschil is dat er dit jaar geen gigantisch bedrag uit het IT-budget is verdwenen, want de switchen blijven eigendom van Cipal Schaubroeck en worden op meerdere jaren geleased, samen met het onderhoud.

In de Extreme Networks switchen is er de voorbije jaren  een grote evolutie geweest, het wordt steeds eenvoudiger om alles te beheren en te monitoren. Deze systemen werken ook modulair; wat wil zeggen dat onze infrastructuur op termijn kan meegroeien.

Tot op heden hebben wij nog geen problemen ondervonden; dus de SLA hebben we nog niet voluit kunnen uittesten. Maar wij werken al enkele jaren  samen met Cipal Schaubroeck en hebben daar steeds goede ervaringen mee gehad. Dankzij onze langdurige samenwerking is Cipal Schaubroeck goed op de hoogte van onze noden en verwachtingen.

Conclusie

Voor mij was het zeker een fijne ervaring.

Alles liep zoals gepland en afgesproken, wat ik heel belangrijk acht. Ik heb ook een goede relatie  met onze accountmanager, Christa Bex en als er toch zaken geëscaleerd moeten worden, dan brengt zij dat vaak heel vlot in orde. Cipal Schaubroeck heeft met Network as a Service zeker en vast aan onze verwachtingen voldaan en wij kijken uit naar onze verdere samenwerking.

 

Heeft u na het lezen van deze positieve terugblik van Dirk interesse of heeft u nog bijkomende vragen over onze Network as a Service oplossing? Wenst u eventueel een vrijblijvend voorstel op maat? Neem dan zeker contact op met Jeffrey.Goossens@cipalschaubroeck.be, wij helpen u graag verder!