Lokale ondernemers worden zwaar getroffen door de coronacrisis. Flow Pilots en Onze Stad App, dochterbedrijven van Cipal Schaubroeck, reiken u oplossingen aan om hen te helpen. Flow Pilots ontwikkelde de website MyTurn waarop men een bezoekmoment aan woonzorgcentra of handelszaken kan inboeken. Onze Stad App lanceerde in samenwerking met The Studio van Belfius het concept Cirklo Light: een tool die burgers toelaat om nu cadeaubonnen te kopen die later besteed kunnen worden bij lokale ondernemers.

Cirklo Light steunt inwoners én lokale handelaars

Tom Van Hecke, General Manager van Onze Stad App, licht ons Cirklo Light toe: “We bieden hiermee de stad of gemeente een erg eenvoudige manier om de lokale economie een boost te geven. Het lokaal bestuur koopt cadeaubonnen aan, en de verdere opvolging gebeurt volledig via Blockchain technologie. Er komt geen administratie door de stad of gemeente of de ondernemer aan te pas. De bedragen van bons die niet gespendeerd worden, vloeien na de vervaldag terug naar de stad of gemeente.”

Gwendolyn Rutten, burgemeester van Stad Aarschot getuigt: “We gaan door een moeilijke periode. Als we elkaar helpen, komen we hier samen door. Als stadsbestuur willen we er zijn voor onze inwoners en onze ondernemers. We willen hen een bemoedigend ruggensteuntje bieden. Daarom hebben we beslist om aan élke Aarschottenaar – of het nu een pasgeboren baby is of een eeuweling – een waardebon van 10 euro te schenken.”  

Meer info over Onze Stad App? Neem contact op met tom@onzestadapp.be

 

MyTurn helpt handelaars tijdens de coronacrisis

Dewi Van de Vyver, CEO van Flow Pilots, vertelt ons over het wat en het waarom van MyTurn, wat tevens eenvoudig inzetbaar is om de lokale economie te stimuleren.

 “MyTurn is een idee dat spontaan ontstaan is onder onze werknemers toen de coronacrisis uitbrak”, vertelt Dewi Van De Vyver. “We hadden meteen door dat dit een drama zou worden voor de lokale economie en we wilden koste wat het kost ons steentje bijdragen om hen te helpen. Na een aantal brainstormsessies ontstond het idee om een digitale tool te ontwikkelen die moet vermijden dat er lange wachtrijen ontstaan bij drukke winkels. Op dat moment is er namelijk een grotere kans op besmetting, zowel voor de klanten als voor het aanwezige personeel. Bovendien verspilt de klant een pak tijd die hij of zij efficiënter had kunnen doorbrengen.”

Hoe werkt MyTurn?

“Lokale handelaars en klanten kunnen zich aanmelden op MyTurn. De handelaars kunnen aangeven hoeveel mensen er tegelijk binnen mogen in hun winkel, hoe lang ze binnen mogen, wat de openingsuren zijn en eventueel kunnen ze nog wat extra informatie over hun producten of diensten meegeven. Vervolgens kunnen ze zelf time-slots aanmaken. Klanten kunnen opzoeken welke handelaars deelnemen en in welk time slot er nog plaats is om langs te gaan. Vervolgens kunnen ze hun plekje reserveren.”

Wat zijn de grootste voordelen van MyTurn?

“Handelaars kunnen zich beter organiseren omdat ze weten wanneer ze hun klanten mogen verwachten. Ze kunnen ook inschatten hoe druk het de komende dagen zal worden en het helpt hen de Covid-19-richtlijnen te respecteren. Klanten hoeven op hun beurt niet nodeloos in de rij te staan. Dit zorgt ervoor dat er geen drukte ontstaat en een winkelbezoek veilig kan verlopen. Zo wordt de kans op besmetting kleiner en het zorgt voor minder frustratie bij het personeel en de klanten”.  

Hoe kunnen lokale besturen zich aanmelden?

“We verwachten de website begin juni te kunnen uitrollen. Lokale besturen of handelaars kunnen contact met ons opnemen via het e-mailadres socialdistancing@flowpilots.com”, besluit Dewi Van de Vyver.”