Bij Cipal Schaubroeck bouwen we samen met onze klanten aan overheden van de toekomst, óók in moeilijke tijden. Toen het coronavirus ons in zijn greep kreeg, hebben we onmiddellijk een aantal initiatieven opgestart om onze klanten te helpen. Uiteraard deden we dat met aandacht voor onze medemens, en met het hart op de juiste plaats. Isabel Van den Eynde, Manager Customer Relations bij Cipal Schaubroeck, licht ons toe hoe Cipal Schaubroeck de coronacrisis aanpakt.

Welke corona-initiatieven nam Cipal Schaubroeck?

“Er zijn 2 types van acties die we opgezet hebben”, steekt Isabel Van den Eynde van wal. “We wilden natuurlijk lokale besturen maximaal ondersteunen bij het uitvoeren van hun dagelijkse taken en tegelijkertijd in deze periode van crisis ondernemen met extra aandacht voor onze medemens.”

Hoe hebben jullie dan de lokale besturen geholpen?

“We hebben heel wat verschillende zaken gedaan. In eerste instantie zijn we gaan kijken hoe we lokale besturen konden ondersteunen bij thuiswerk. Daarom besloten we dat lokale besturen tijdelijk gratis gebruik mogen maken van de module digitaal stemmen binnen onze toepassing voor besluitvorming van dochteronderneming Green Valley Belgium. Stad Gent was zo de eerste die een digitale gemeenteraad liet doorgaan en op een eenvoudige manier beslissingen liet stemmen. Naast deze module kunnen lokale besturen momenteel ook gratis gebruikmaken van een vereenvoudigd platform om documenten digitaal te ondertekenen.”

“Heel wat lokale besturen lieten intussen ook mondmaskers bezorgen bij hun inwoners. Om de verdeling hiervan te coördineren hebben we extra mogelijkheden gecreëerd in onze bevolkingstoepassingen. Die toepassingen helpen lokale besturen bij het coördineren van lijsten en het verdelen van de mondmaskers.

“Verder hebben we ook een aantal nieuwe apps ontwikkeld of geüpdatet om de lokale economie te ondersteunen en de burger te informeren. Onze Stad App, een dochteronderneming van Cipal Schaubroeck, bedacht in samenwerking met The Studio van Belfius het concept Cirklo Light: een tool die burgers toelaat om nu cadeaubonnen te kopen, die later besteed kunnen worden bij lokale ondernemers. Daarnaast beschikt Onze Stad App over een coronamodule die burgers informeert over de laatste updates en geldende richtlijnen.

Een ander dochterbedrijf van Cipal Schaubroeck, Flow Pilots, ontwikkelde de website MyTurn waarop men een bezoekmoment aan woonzorgcentra of handelszaken kan inboeken”, aldus Isabel Van den Eynde. “Zo leveren onze dochterondernemingen innovatieve oplossingen die de lokale economie stimuleren.”

Hebben jullie zelf moeilijkheden ondervonden toen thuiswerk de norm werd?

“Uiteraard moesten wij ons ook aanpassen aan de nieuwe situatie, maar dat is goed verlopen. Onze medewerkers kunnen vlot van thuis werken en zo bleef de dienstverlening aan onze klanten gegarandeerd. Onze helpdesk blijft paraat en consultancy is mogelijk vanop afstand, maar ook bij de klant mits het respecteren van maatregelen voor social distancing. Daarnaast blijven de loonberekeningen voor meer dan 100.000 ambtenaren gewoon doorlopen en de meer dan 6.000 ambtenaren die ons datacenter gebruiken, konden van de ene op de andere dag overschakelen naar thuiswerk.”

Al deze voorbeelden zijn gericht op jullie klanten. Hebben jullie ook nog andere initiatieven ondersteund tijdens deze periode?

“Zeker! Dewi Van de Vyver, CEO van onze dochteronderneming Flow Pilots, is meter van DigitalForYouth.be en ondersteunde de actie om leerlingen zonder thuiscomputer van een laptop te voorzien. Verder trakteren we onze medewerkers ook altijd op chocolade naar aanleiding van Pasen, maar omdat ze niet op kantoor waren hebben we die aan De Toevlucht geschonken, in het kader van voedselbedeling. Onze medewerkers zelf werden op hun beurt verrast met een leuk brievenbusgeschenk om hen te bedanken voor hun inzet in deze moeilijke periode”, besluit Isabel Van den Eynde.